Topic: Anona (of anders getiteld als iemand een beter idee heeft)  (gelezen 1016 keer)

• *
26 februari 2015, 17:58
Ik heb op zich een idee voor een vrije rp, maar wilde even de interesse checken. Zojuist heb ik al een heel topic proberen te typen, maar door een probleempje met de computer ben ik dat kwijtgeraakt...Aarghhh!!! Daar gaat een half uur werk, dus nu even kort en als ik tijd heb later meer.

Het idee is dat het een rp wordt zonder spelleider, zoals op andere fora wel vaker gehanteerd wordt. Absoluut geen nieuw concept dus. Natuurlijk, ik zet het op en zal ook de eerste basis van de wereld verzorgen, maar hoe het verhaal precies ingevuld wordt, hoe de wereld verder gevormd wordt en wat er allemaal gaat gebeuren is aan de spelers zelf. Hetzelfde geldt over meer speltechnische zaken: inactiviteit/powerplay/godmodding worden niet aangeraden, maar hoe men ermee omgaat als het voorkomt is iets om met elkaar uit te komen. Mijn bijdragen over de wereld enzo, na de algemene intro, zullen geen meerwaarde hebben over die van de andere spelers en ik ga het verhaal geen bepaalde richting opsturen. Meerdere karakters per persoon zullen ook toegestaan zijn.

Naast een verhaaltopic (of meerdere, afhankelijk of men liever een groot topic heeft, of meerdere kleinere gesorteerd op locatie bijvoorbeeld), zal er een topic komen om alle karakters in te posten en een drietal informatie topics gesorteerd op de aspecten van de wereld. Die wereld is het best te begrijpen als een Science-Fiction meets Fantasy wereld met drie delen:

Binnen: afgesloten steden die enkel onderling verbonden zijn, maar geen of amper contact hebben met buiten. Elke stad is hoog technisch ontwikkeld en is zelfvoorzienend. Een woord waarin Binnen vooral goed te beschrijven is, is "Steriel". Alles is afgesloten en van ziektekiemen ontdaan. Al het voedsel dat geproduceerd wordt, komt uit afgesloten kassen en dieren worden gehouden in afgesloten kooien. De toegang hiertoe is streng bewaakt en doorgang kan alleen plaatsvinden na bepaalde veiligheidsprocedures te hebben doorlopen. (Hoe die precies zijn kan nog ingevuld worden). Verplaatsing vind veelal plaats via zweefvoortuigen (auto's, treinen) in de stad, maar ook tussen de steden. Het verkeer tussen steden gaat via afgeschermde tunnels die zich enkele meters boven het aardoppervlak bevinden. Eveneens zijn er, voor de wat rijkere (of misschien juist armeren) teleporteermachines beschikbaar. Deze teleporteermachines vormen ook het contact met Ander; de machine verbind binnen met ruimtestations (eveneens steriel en worden ook tot het Binnen geteld) en op deze ruimtestations meren eventuele ruimteschepen aan. Wezens uit Ander kunnen alleen in Binnen komen als processen hebben doorlopen om alle ziektekiemen die ze eventueel met zich meedragen te doden.
Verder zijn de enigen uit Binnen die zich buiten begeven de diverse patrouilles die met regelmaat het schild/de afscherming controleren op defecten en eventuele wetenschappers die onderzoek doen (maar nooit meer dan op enkele uren reizen van Binnen vandaan, veelal minder)
Een ander belangrijk aspect zit hem in de handel; daar elke stad zelfvoorzienend is vind er tussen de steden geen handel plaats in producten, maar slechts in kennis. Kennis is van groot belang en heeft dus ook veel waarde in Binnen. Vooral kennis over duurzaamheid en recyclen zijn van belang (daar verspilling een grote zonde is.)
Hoe verder de regering is opgebouwd(kan per stad verschillen), de verhouding tussen arm en rijk en andere aspecten binnen de samenleving zijn nog invulbaar.

Buiten: de wildernis, kort gezegd, door Binnen wordt dit als onbeschaafd gezien. Technologisch is het zover ontwikkeld als in de middeleeuwen, dit betekent echter niet dat de beschavingen niet verder ontwikkeld kunnen zijn. Het belangrijkste verschil is dat men niet werkt met techniek, maar met magie. Magie kan hierin vele vormen hebben, maar er zijn altijd kosten aan verbonden. Een vuurbal (als je ze zo graag wilt zien) ontstaat niet zomaar, de energie moet immers vandaan komen, of dat nu uit de omgeving is of uit jezelf. Maar magie kan ook bestaan uit visioenen, of een kracht van het lichaam. Waar Binnen heel rationeel is en berekenend, is Buiten meer intuïtief, met respect voor het lichaam en de natuur an sich, niet alleen met het oog waarvoor het gebruikt kan worden. Men leeft van wat de natuur aanreikt. (Dit kan ook met behulp van akkerbouw). Magie en techniek gaan, zover bekend, niet samen. Het technische denken remt de magische capaciteiten en magie laat techniek kortsluiten.
Naast het magische aspect is Buiten ook meer verbonden met mythes (en of dit letterlijk of figuurlijk is, is natuurlijk de vraag.)

Ander: het deel buiten de planeet. Staat in contact met Binnen, via ruimtestations en teleporteermachines. Dit gaat over alle beschavingen die van buiten de planeet komen en de technische ontwikkeling zal over het algemeen zover zijn dat ze in ieder geval door de ruimte kunnen reizen, of mogelijk zelfs door ruimte en tijd. Hoe het verder ingedeeld is, is nog helemal vrij.

Tijdsverloop: Omdat tijd in rp's meestal een heikel punt is, wil ik dat hier loslaten. Tijd gaat zo snel als iemand het zelf beleefd, net verbonden aan uren en minuten. Natuurlijk zal er een moment zijn dat de zon opkomt en weer neergaat (of meerdere zonnen), maar hier is geen exact tijdstip aan verbonden.

Dan de vraag: zou er interesse zijn?

Als dat er is zou ik graag eerst beginnen met een brainstorm over nog wat belangrijke aspecten en een eventueel overkoepelend verhaal. Niet dat er per se een overkoepelend verhaal moet zijn, het kunnen zelfs ook meerdere verhaallijnen tegelijk zijn, of helemaal niets. (Een verhaal kan al iets zijn als een persoonlijk doel/probleem wat dan ook).
Verder hoeft er niet per se interactie plaats te vinden tussen de gebieden, er kan ook gefocust worden op een van de drie gebieden (met name Binnen en Buiten, naar mijn idee). Enkele dingen waar ik zelf aan dacht waren:
 - Een stad die zichzelf met onbekende redenen heeft afgesloten van de rest van de wereld
 - Een defect in een van de steden, mogelijk in het schild
 - Een groep onderzoekers die crasht in Buiten
 - Een stammenoorlog in Buiten...

En zo zijn er nog meer mogelijkheden :P Ligt er maar net aan waar je je karakter wil plaatsen.

Ps: Dit idee zal ik niet willen profileren als origineel. Ik heb dit zwaar geïnspireerd op bestaande films/boeken/verhalen en dergelijke, maar het leek me gewoon een grappig concept. :)

Major in philosophy. Ask people WHY they would like fries with that.