Topic: Avonturiersgilde - Mededelingen  (gelezen 4465 keer)

• *
21 januari 2014, 21:11
Deze oude mededeling gaat over Opkomst van de Runeheren.

Nieuwe speler

Vanwege een ietwat ingewikkelde situatie rondom (in)activiteit krijgen we er een achtste speler bij! Hellwolve komt het team versterken. Jullie zullen zijn personage vanzelf zien verschijnen, in het personageforum en in het verhaal.

Ondanks dat er 8 spelers zijn, is het 'maximum' nog altijd 7, wat betekent dat er pas iemand van de wachtlijst kan instromen als er twee spelers zouden uitvallen.

• *
10 februari 2014, 21:56

Alezandru inactief

Helaas heeft Alezandru inmiddels zo lang niet gepost dat ik hem op inactief heb moeten zetten - wat, aangezien we met een speler 'teveel' zaten, eigenlijk simpelweg betekent dat hij uit het spel valt. Als hij weer een keer opduikt, wil ik de situatie nog met hem bespreken, maar in principe kunnen jullie er van uit gaan dat hij (voorlopig) niet meer meedoet.

• *
21 februari 2014, 15:41

Niveau 2 & keukenbespreking

Nu iedereen in de herberg zit en zich opmaakt voor een overleg, vind ik de situatie rustig genoeg om de nieuwe niveaus van Daniel, Hunter en Pandora in te laten gaan. Bij deze kunnen zij dus hun nieuwe personagetopic gaan gebruiken. De oude verplaats ik naar het archief.

In Daniels geval is het wel zo dat hij om zijn priesterspreuken voor te bereiden een uur lang tot Calistria moet bidden. Dit hoeft niet op een bepaald moment van de dag, maar moet wel iedere dag op hetzelfde moment en eenmaal gekozen kun je niet wisselen. De nieuwe magische gaven heeft hij in principe al wél, maar ik zou Alina willen vragen om hier op een in het verhaal logische manier mee om te gaan (bij twijfel: overleg met mij).

De andere mededeling van vandaag is meer een verzoek. Het is nu een maand geleden dat het vreemde monster verslagen werd. Sinds die tijd is er het nodige geruzied en overlegd en het lijkt me leuk als we nu weer op een stukje avontuur kunnen aansturen. Er staat veel leuks op het programma, wat alleen deze keer niet meer uit zichzelf op jullie af kan lopen.

Over een paar posts zit als het goed is iedereen rond de tafel in de keuken en komt er van verschillende kanten informatie op tafel. Een betere situatie om een plan te maken gaan we niet krijgen! Om echt goed met dat plan bezig te kunnen gaan, wil ik iedereen vragen om je posts daar ook op te richten. Het is prima als je begint met 'goedemiddag, zijn we er allemaal?', maar zorg dan dat je in dezelfde post ook iets inhoudelijks te melden of te vragen hebt.

Ik ben benieuwd wat jullie gaan ondernemen!

• *
16 mei 2014, 13:10

Jasper inactief

Vanwege drukte in het echte leven kan Jasper helaas op het moment moeilijk meespelen. Dat betekent dat er een plekje vrij is voor een nieuwe speler! In eerste instantie benader ik degene op de wachtlijst, en mocht die niet willen, dan kan er een open inschrijving komen.

Voor het spel betekent het op dit moment echter vooral dat er niet op Anton gewacht hoeft te worden en dat we voorlopig met 6 spelers verder gaan - in hoofdstuk 6 getiteld Catacomben van Woede! Zullen Morwyr en Hunter ontkomen uit hun gevangenis? Wat ligt er nog meer verborgen onder Zandhoek?

• *
14 september 2014, 15:30

Rustdag

Om weer op volle sterkte het avontuur in te kunnen duiken, wordt er een rustdag ingelast in het verhaal. Deze wil ik samenvatten, zodat we snel weer met de actie verder kunnen.

Ik ga met Alina een afspraak maken om Daniels ondervraging van Tsuto uit te spelen. Wie wil, mag zich daarbij aansluiten. Als iemand anders iets van plan is dat beter uitgespeeld kan worden dan samengevat, dan hoor ik dat graag.

Verder wil ik graag van iedereen weten wat je personage doet tijdens de komende avond en de volgende dag. Als je informatie wil zoeken, post of stuur dan een volledige lijst van welke vragen je aan wie wil stellen ('rondvragen op straat/in de kroeg' is ook een optie). Hetzelfde als je zelf iets wil onderzoeken of regelen, spullen wil kopen, of wat dan ook.

Wanneer het stuk met Tsuto is uitgespeeld en ik van iedereen de plannen binnen heb, of uiterlijk op zondag 28 september, gaan we naar de nieuwe dag. Als je geen specifieke plannen hebt, laat dat dus ook even weten. En geef het even aan als je nog meer wil ondernemen maar eerst op mijn reactie wacht, zodat ik niet te vroeg verder ga.

Twee nachten slapen betekent 4 hp erbij voor iedereen. Bram is daarmee als enige nog niet genezen, maar hij zal tijdens de rustdag verder worden opgelapt door Daniel. Als we verder gaan, is iedereen dus weer helemaal in orde.

Er kan ondertussen ook nog in het topic gepost worden, om bij te kletsen of aan je plannen te beginnen. Houd het dan wel bij wat je deze avond wil doen, anders gaat de tijd teveel ongelijk lopen.

• *
01 oktober 2014, 16:14

Activiteitsregels versoepeld

In de praktijk is dit al een tijdje zo, dus tijd om het officieel te maken. Ik ga voorlopig de activiteitsregels binnen Runeheren niet meer actief handhaven. Natuurlijk hoop ik nog steeds op meerdere posts per persoon per week, maar ik ga er niet meer achteraan zitten. Ik blijf zelf actief posten en zorgen dat het verhaal verder kan, maar het is jullie eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat het daadwerkelijk verder gaat. Lukt dat niet... dan is dat zo.

Het activiteitsblokje met kleuren blijft staan ter referentie. Je kan dit gebruiken om te zien hoe actief je tegenspelers nog zijn, en bijvoorbeeld geen gesprek beginnen met iemand die op oranje of rood staat.

Als het aan mij ligt, blijft Runeheren nog lang doorlopen en slagen jullie er ooit nog in om Nualia te stoppen, en daarmee boek één af te ronden. We zullen zien hoe het loopt!

• *
11 november 2014, 22:53

Activiteitsregels weer actief

Door middel van een poll is besloten dat ik mijn best ga doen om het spel weer actiever te maken. Dit betekent een aantal dingen.

De activiteitsregels zijn weer geldig.
Een korte recap: de richtlijn is twee posts per week, en het absolute minimum is twee posts in drie weken. Post je minder, dan heb je kans dat je plaats wordt ingenomen door iemand van de wachtlijst. Hetzelfde geldt als je consequent net boven het minimum blijft zitten. Dit is geen straf maar een noodzakelijke consequentie: het spel werkt nu eenmaal het beste als iedereen ongeveer even vaak kan posten, en je zal dan ook het beste kunnen meedraaien als je 1-2 keer in een week post.
Ik gebruik het activiteitsblokje in het Spelerstopic om activiteit bij te houden. Omdat bijna iedereen nu op rood staat, wacht ik twee weken (tot 25 november) voor ik eventueel mensen op inactief ga zetten.

Er is weer een fast forward in het verhaal.
Een kleintje deze keer: van het besluit om terug te gaan naar de tunnels, naar de tunnels zelf. Ik wil dit soort sprongen tot een minimum beperken, maar het leek me op dit moment niet bevorderlijk om de wandeling nog rustig te gaan beschrijven.

Ik ga het tempo van het verhaal meer in de gaten houden.
Dat betekent NIET dat we voortaan van actiemoment naar actiemoment springen. Het betekent wel dat ik iets meer zal aandringen op beslissingen, en eerder aan de bel trek als het spel nergens heen lijkt te gaan en/of veel van de spelers niet weten hoe ze verder moeten.

Er komt géén feestdagenpauze.
Eerder heb ik de activiteitsregels even gepauzeerd rond de feestdagen. Omdat we nu net proberen om de boel actiever te maken, lijkt dat me contraproductief. In plaats daarvan gebruik ik de gewone vakantieregel: als je denkt dat je in een bepaalde periode niet actief genoeg kan zijn, laat het me weten! Geef dan ook aan wanneer je er weer helemaal bent. Dan hoef je je in die periode niet druk te maken om activiteit, en kunnen de andere spelers zorgen dat je personage niet teveel uit het verhaal valt.

Heb je op de rustige optie gestemd in de poll? Als je wil, hoor ik graag van je waarom, zodat ik misschien toch kan proberen om met ieders wensen rekening te houden. Het was een nogal zwartwitte keuze, maar er zitten natuurlijk veel meer kanten aan.

Ten slotte nog een kleine toevoeging die niet helemaal met bovenstaande te maken heeft: alle inactief geworden spelers kunnen makkelijker weer meedoen dan een nieuwe speler. Een nieuwe speler moet op een vrije plek wachten, terwijl een 'oude' speler die weer interesse en tijd heeft, misschien zelfs kan meedoen als er eigenlijk geen plek meer is... Ik kan hier geen concrete regels voor maken omdat het per situatie verschilt, maar wilde het toch even 'officieel' maken.
Mocht iemand dus geen tijd hebben om nu actief te kunnen meespelen, geen zorgen: je ligt er nooit helemaal uit. Het wordt hooguit even gepuzzel als je weer terug wil komen ;)

• *
03 december 2014, 15:38

Balbero stopt

Balbero heeft mij laten weten dat ze helaas voorlopig niet meer mee kan spelen. Dat betekent dat Lilith uit het verhaal valt. Laten we er van uit gaan dat Lilith gewoon niet mee terug is gegaan naar de catacomben.

Lilith had een aantal spullen bij zich die door Ameiko aan de groep waren gegeven. Vanwege de verhoudingen tussen de personages lijkt het me het meest logisch als ze die onderweg aan Hunter heeft gegeven, dus ik zal ze bij zijn bezittingen zetten.

Er is dus ook weer ruimte voor een nieuwe speler (of eventueel een oude speler die weer terug wil komen)!

• *
17 april 2015, 22:38

Runeheren wordt Avonturiersgilde

De laatste tijd ben ik tot de conclusie gekomen dat een verhaal met een spanningsboog zo lang als die van Opkomst van de Runeheren, of zelfs maar het eerste deel daarvan (waar we net over de helft zitten), niet goed werkt op een forum. Het sleept zich steeds trager voort, en het wordt moeilijker om bij te houden waar het verhaal ook alweer naartoe ging. Om die reden heb ik erover gedacht om met Runeheren te stoppen, maar het zou toch jammer zijn om na zoveel tijd het verhaal af te breken. Daarom heb ik nu een ander idee.

Ik ga het hele verhaal opknippen in losse missies, die bij het Avonturiersgilde zullen worden ondergebracht. In veel opzichten blijft het nog gewoon het oude Runeheren: hetzelfde verhaal, (veelal) dezelfde personages. Door een missie als afgerond geheel met een duidelijk einddoel te presenteren, hoop ik echter wat meer overzicht en tempo te creëren.

Hieronder wat uitleg over wat dit zoal betekent. Dit is vooral om een aantal vragen alvast voor te zijn: alles wat ik hier schrijf, zal later nog op de relevante plaatsen herhaald worden.

Wat verandert er?
Alle personages zullen worden verplaatst naar het Avonturiersgilde. Uiteraard blijven ze niveau 2. Dit betekent ook dat ze de mogelijkheid hebben om aan andere avonturen deel te nemen, maar natuurlijk alleen als ze op dat moment niet aan een Runeheren-avontuur meedoen.

De Runeheren-avonturen zullen alle regels van het Avonturiersgilde volgen. Aan het eind van elk avontuur, heb je dus de mogelijkheid om een niveau te stijgen. Ik kan het verhaal echter niet opknippen in één avontuur per niveau; daarvoor is het te uitgebreid. Het zal dus voorkomen dat ik je vraag om nog niet een niveau te stijgen als je aan het volgende avontuur wil meedoen. Een andere regel van het Avonturiersgilde is uiteraard dat iedereen zich kan aanmelden voor een nieuw avontuur. Ik wil deze mogelijkheid open houden, maar personages die eerder in Runeheren gespeeld hebben, krijgen voorrang.

Catacomben van Woede
Op dit moment zitten we midden in het avontuur waarin de Catacomben onder Zandhoek verkend worden. Het zou zonde zijn om dit af te breken, ondanks dat het zich momenteel redelijk moeizaam voortsleept. Dit avontuur zal daarom gewoon doorgaan, maar met een concretere missie, die ik binnenkort in het speltopic zal neerzetten.

In eerste instantie zal het speltopic hier blijven staan. Ik zal echter geleidelijk topics beginnen te verplaatsen en herorganiseren en daarmee zal ook het speltopic naar het Avonturiersgilde verhuizen.

Minder actieve spelers
Op dit moment zijn vrijwel alle spelers inactief; sommigen hebben al rond een maand niet gepost. Natuurlijk hoop ik dat iedereen weer gezellig mee komt doen. Ik zou echter wel willen vragen om, als je merkt dat een speler inactief blijft (er is kans dat iemand het druk heeft en dat niet heeft aangegeven omdat het spel toch niet hard ging), niet in het verhaal op diegene te wachten. Geef even de kans om te reageren, maar verzin dan een manier om zonder dat personage verder te gaan.

Je personage en het Gilde
De personages in Opkomst van de Runeheren zijn geen lid van het Avonturiersgilde, en sommigen zullen dat misschien ook niet willen worden. Voor hen geldt dus een uitzondering ten opzichte van de rest van het Avonturiersgilde: de personages hoeven zich niet aan te sluiten, en kunnen ook gewoon opdrachten blijven ontvangen van de Zandhoekse stadswacht, Ameiko, etc. Ze kunnen echter niet meedoen aan avonturen buiten Runeheren zolang ze geen lid zijn. Voor wie dat wil, is er tussen de avonturen in de mogelijkheid om van het Avonturiersgilde te horen en zich aan te sluiten, via een Avonturierskapitein die toevallig in de buurt is. Omdat de Runeheren-avonturen elkaar direct zullen opvolgen, zal dit niet nodig/handig zijn voor wie aan het verhaal wil blijven meedoen, maar mocht je eruit willen stappen of een avontuur overslaan en ondertussen iets anders spelen, dan is de mogelijkheid er.

Mochten er ooit andere personages uit het Avonturiersgilde gaan meedoen, dan worden die uiteraard wél door een kapitein van het Gilde gestuurd om bij de lokale problemen te helpen.

Vragen?
Daarmee ben je van harte welkom in het overlegtopic :) Ik hoor ook graag wat jullie van deze verandering vinden.

• *
14 mei 2015, 22:13
Runeheren: Veel spelers inactief

Op dit moment loopt het spel tamelijk rustig, zo rustig zelfs dat vrijwel alle spelers en zelfs de DM technisch gezien op inactief staan. Om die reden zou ik de spelers die nog wél tijd en zin hebben om te posten, willen vragen om niet op de anderen te wachten. Het effect wordt dan namelijk dat iedereen op iedereen wacht, terwijl sommigen misschien in een drukke periode zitten en daardoor niet kunnen posten.

Natuurlijk draait het spel om interactie en ik wil jullie ook zeker niet ontmoedigen om elkaar aan te spreken, maar mocht iemand een tijdlang niet reageren en je wil verder, reageer dan alsof die persoon in het verhaal ook niet reageert, of laat je personage zelf op een idee komen, of iets in die richting. Je kunt in het spelerstopic gemakkelijk zien wanneer de laatste en voorlaatste post van iedere speler waren en zo afleiden bij wie je meer kans hebt op een snelle reactie.

Misschien blijkt dat een aantal spelers het momenteel te druk hebben om actief mee te spelen. In dat geval gaan we verder met een iets kleiner groepje en haal ik de moeilijkheid van eventuele monsters weer wat omlaag. Probeer daar in het verhaal geen punt van te maken: de 'verdwenen' personages zijn er nog gewoon, ze lopen alleen wat op de achtergrond mee en worden niet in het verhaal betrokken tot ze daar zelf weer initiatief voor nemen. Gebeurt dat niet, dan kunnen ze door de verhuizing naar het Avonturiersgilde gemakkelijk later weer instromen.

Ik hoop dat we op deze manier toch nog verder kunnen spelen met degenen die daar zin in hebben, maar ik kan dat niet in mijn eentje regelen. Dus als je graag verder wil, houd bovenstaande in gedachten bij je posts en probeer actief mee te werken om het verhaal verder te krijgen. Als je op dit moment andere dingen aan je hoofd hebt, dan ben je welkom om later weer actief te worden.

• *
19 mei 2015, 19:42
Runeheren en Avonturiersgilde samengevoegd

Zoals eerder aangekondigd, zijn Opkomst van de Runeheren en het Avonturiersgilde samengevoegd tot één board. Ook heb ik een begin gemaakt aan het opnieuw indelen en waar nodig herschrijven van de overlegtopics. Dit is nogal veel werk en zal dus de komende tijd geleidelijk gaan gebeuren.

• *
06 september 2015, 19:05
Spelleider inactief

Ik stop voorlopig met Opkomst van de Runeheren en Een geluk bij een ongeluk. Dat zal niet als een verrassing komen, aangezien beide spellen al lange tijd stil liggen. De reden is dat mijn prioriteiten momenteel elders liggen, en het me teveel tijd kostte om de spellen draaiende en bovendien interessant te houden. Ik sluit niet uit dat ik er ooit mee verder zal gaan als er interesse is (laat me ook vooral weten of je nog op de een of andere manier verder wil), maar reken er niet teveel op.

• *
18 januari 2016, 21:38
Pathfinder naar archief

Het hele Pathfinderboard gaat bij deze vanwege inactiviteit naar het archief. Waar andere 'werelden' nog wel door een passerende geïnteresseerde speler nieuw leven in geblazen kunnen worden, hebben de Pathfinderspellen meer activiteit en een gemotiveerde spelleider nodig, waardoor het weinig zin heeft om ze inactief te laten staan. Natuurlijk kan het board bij hernieuwde interesse altijd teruggeplaatst worden!